„Трябва да се започне именно от училището. Има належаща необходимост
да се започне от училището. Действително е необходимо, човек да се
ориентира в тези неща.
Неотдавна прегледах училищен учебник; там
имаше аритметична задача, която се предлага да използват учителите.
Искам да ви покажа тази аритметична задачка. Вероятно ще кажете, че това
е дреболия, това е просто. Обаче тази аритметична задачка от училищния
учебник представлява един от най-важните проблеми на света. Ето я:
Един човек е на 85 и 2/12 години;
друг човек е на 18 и 7/12 години;
трети на 36 и 4/12 години;
и още един на 33 и 5/12 години.
На колко години са всички тези хора заедно?
Ето какво трябва да изчисляват децата! Това се препоръчва от школските учебници. Питам ви, господа: когато децата сметнат всичко това — а децата бойко пресмятат, че като цяло това прави 173 и шест дванадесети години, — какво ще означават тези 173 и шест дванадесети години? Играят ли те в света някаква роля? Нима на някого му се налага да прави подобни сметки? Пробвайте да добавите: ако такава задачка би имала поне малко смисъл, тя би трябвало да изглежда така: първият човек умира в момента на раждане на втория, вторият умира, когато се ражда третият, и така нататък. Тогава в отговора би се изяснил въпросът: колко години са изминали от раждането на първия човек до смъртта на последния. Обаче никъде в света не правят такива изчисления, каквито се предлагат в тази задача.
И така, представете си: на децата се предлага да правят това, което е съвсем безсъдържателно пресмятане, което може да въведе децата в заблуда. Това е съвсем безсъдържателно пресмятане! И децата трябва да напрягат ума си, за да пресмятат някаква безсъдържателна, чужда на действителността глупост!“
„Днес е много важно да се способства за това да се формират мислещи хора, за да няма повече в училището такива учебници и такива учители, както в случая със задачката от споменатия учебник.“
„Трябва да ви бъде ясно, че всичко зависи от това ще се измени ли коренно и възпитанието, и образованието. Това е, което е необходимо.“
„Здраве и болест“, Първа лекция, 19.10.1922
друг човек е на 18 и 7/12 години;
трети на 36 и 4/12 години;
и още един на 33 и 5/12 години.
На колко години са всички тези хора заедно?
Ето какво трябва да изчисляват децата! Това се препоръчва от школските учебници. Питам ви, господа: когато децата сметнат всичко това — а децата бойко пресмятат, че като цяло това прави 173 и шест дванадесети години, — какво ще означават тези 173 и шест дванадесети години? Играят ли те в света някаква роля? Нима на някого му се налага да прави подобни сметки? Пробвайте да добавите: ако такава задачка би имала поне малко смисъл, тя би трябвало да изглежда така: първият човек умира в момента на раждане на втория, вторият умира, когато се ражда третият, и така нататък. Тогава в отговора би се изяснил въпросът: колко години са изминали от раждането на първия човек до смъртта на последния. Обаче никъде в света не правят такива изчисления, каквито се предлагат в тази задача.
И така, представете си: на децата се предлага да правят това, което е съвсем безсъдържателно пресмятане, което може да въведе децата в заблуда. Това е съвсем безсъдържателно пресмятане! И децата трябва да напрягат ума си, за да пресмятат някаква безсъдържателна, чужда на действителността глупост!“
„Днес е много важно да се способства за това да се формират мислещи хора, за да няма повече в училището такива учебници и такива учители, както в случая със задачката от споменатия учебник.“
„Трябва да ви бъде ясно, че всичко зависи от това ще се измени ли коренно и възпитанието, и образованието. Това е, което е необходимо.“
„Здраве и болест“, Първа лекция, 19.10.1922